Namibia

lander i windhoek lufthavn ved 14 tiden og kaosset begynder som hvid og med en lille rygsæk bliver man hurtigt et offer især hvis man ovenikøbet ser lettere forvirret ud er der sikkker gevinst i en lufthavn hvorfra der ikke kører busser ind mod centrum. Jeg får aftalt med en ok pris på 120 rand for den 45 lange taxitur med en rastafari fyr der tydeligvis var født i et forkert land og burde være et eller andet sted i Caribien. Deler Taxituren med to svenskere, indlogerer mig på byens hostel der viser sig på en søndag at være byens indsted med masser af lokalt indslag der fyrer den af til sprøde toner og billig sprut rundt om hostellets pool. Falder i snak med 3 slovenere de 2 svenskere og et par lokale Namibianere og øllen bliver med lynets hast langet over disken og da vi vil til og ud og spise aftensmad åbner himlen og en tropisk reglskyl af episke dimensioner raser over Windhoek og istedet bliver det til en omgang dyr lasagne i hostellets restaurant. Hovedet er let tungt da jeg vågner på dag 2 i Namibiens hovedstad har aftalt med de to svenskere Henrik & Sofia at leje et bil for et par dage og køre til vandet og ud i Sossusvlei en ørken jeg adskillige gange har set billeder af på nettet og længe gerne vil have set med dens karakteristiske enkelstående træer og den skarpe sol der som oftest er i en ørken.

Er kulturelt anlagt idag og beslutter mig for at tage en nærmere kig på byens musuem omkring landets yderst blodige historie. Et spritnyt byggeri opført med udvendige elevatorer og 4 etager viser den blodige historie i store flotte malerier og blodige billeder og rekvisitter. Desværre savner jeg at få mere at vide om historien og går derfra uden for alvor at vide mere om landets historie, men nu er muséer heller ikke min kop té. Tuldrer rundt i Windhoek der mere eller mindre minder om en halvstor europæisk storby bare med flere sorte og lidt for mange tysksprogede Immigranter.

DSC_2423 DSC_2425 DSC_2430 DSC_2431 DSC_2433 DSC_2434 DSC_2435 DSC_2436 DSC_2437 DSC_2438 DSC_2439 DSC_2440 DSC_2443

Vi får lejet en bil ved thrifty til den nette sum af 1500 rand for en vw golf i 3 dage. Henrik & jeg samler den lille smadrekasse op ved 9 tiden og efter at have skrevet under på omtrent 20 dokumenter kører vi derfra og samler Sofia op på hostellet, vi suser derudaf mod Swakopmund der som navnet antyder er en tysk koloniby ud til vandet. Swakopmund er til dato den underligste by jeg har været i, en blanding af tysk koloniby tysk ferieresort ved vesterhavet og sort middelklasse ved vandet. Vi indlogerer os på Skeleton Beach Hostel med havudsigt ad libitum. Går en tur i byen og kigger på de skrækkelige koloni bygninger og de mange turistmenu kort på tysk allesammen bestående af Hotdog burger og pandekager med is. Spiser frokost på det tilsyneladende kendte efter mængden af mennesker sted The Village “smukt” udsmykket med julekugler og en gammelt hippie folkevognsrugbrød i gårdhaven. På bagsiden af menukortet har de ovenikøbet et menukort til menneskets bedste ven og det er ingen joke da en ældre dame bestiller til hendes lille skødehund. På hostellet er der nu kommet adskillige mennesker heriblandt 2 store grupper begge på 8 abroadstudents bosiddende i Sydafrika, Namibia er et rigtig bil land, afstandende er store og den offentlige transport dyr og sparsom.

Drikker et par øl og ser et par afsnit af Monte Carlo, Dr er herligt som en udlandsdansker som mig da langt det meste de sender næste dag kan ses kvit og frit på dr.dk

DSC_2450 DSC_2452 DSC_2454 DSC_2456

Næste morgen går jeg allerede ved 7 tiden en tur ved vandet der minder om vesterhavet med store bølger halvkoldt og masser af blæst, de 2 svenskere havde ønsket at ligge på stranden men jeg er kun glad for at vi kommer tidligt afsted mod Sossusvlei da dagens menu står på 300 km grusvej. Det monotome og flade landskab er kedeligt og noget der bare skal ædes og med hjælp fra en god playliste er menuen spist op allerede klokken 4. Varmen er trykkende omkring de 40 kilometer, Vi betaler en formue for at overnatte i parken, selvom det er i bilen. Inden solnedgang går jeg en tur ud mod Dune 45 en sandbunke der går højere op end de resterende, opstigningen er hård i det varme sand men udsigten fra toppen er alle anstrengelserne værd og billederne det samme.
DSC_2459 DSC_2463 DSC_2466 DSC_2469 DSC_2471 DSC_2472 DSC_2473 DSC_2474 DSC_2476 DSC_2477 DSC_2480 DSC_2484 DSC_2487 DSC_2492 DSC_2495 DSC_2497 DSC_2500 DSC_2502 DSC_2505 DSC_2514 DSC_2521

Sover overaskende godt på forsædet af bilen inden vækkeuret ringer 4,45 hvor turen går ind mod det famøse Deadvlei jeg efterhånden har set billeder af adskillige gange. Vi er blandt de første der tager plads på første parket til den smukke solopgang. videre mod dagens højdepunkt Deadvlei et udtørret mudderområde derude hvor fuglene vender bogstavelig talt for i de ensomme træer sidder fuglene og venter.

Går de 11 kilometer tilbage af sandvejene hvor bilen holder og vi kører tilbage mod Windhoek. Endnu 300 montome Namibianske kilometer venter og søvnen melder sig i øjenkrogene men endnu endnu hjælper Rihanna Kashmir og Foo fighters os sikkert tilbage på Cardboard box Hostel hvor en velfortjent øl venter i baren hvor jeg falder i snak med svenske (endnu en?) Pettar om alt og intet. Spiser advokadosalat med tun og røræg et gastromomisk højdepunkt på turen der hovedsageligt har stået på sløjt tilberedt tysk?? mad. Går tidligt i seng.
DSC_2531 DSC_2532 DSC_2538 DSC_2539 DSC_2540 DSC_2542 DSC_2545 DSC_2547 DSC_2549 DSC_2550 DSC_2553 DSC_2554 DSC_2556 DSC_2561 DSC_2563 DSC_2564 DSC_2577 DSC_2578 DSC_2580 DSC_2582 DSC_2591 DSC_2599 DSC_2600 DSC_2603 DSC_2604 DSC_2607 DSC_2475 DSC_2501 DSC_2523 DSC_2552