Zurich

Zurich - Vaduz
Marrakech

Egentlig havde jeg købt billet til natbussen op til Tangier hvor jeg så ville tage færgen over til Spanien, men et nærmere kig på priserne på i Spanien og færgen fra Barcelona til Genoa fik mig på andre tanker. Så en nat købte jeg en enkeltbillet til Zurich i Schweiz og fik igennem Warmshowers kontankt til Christina der selv er en ivrig cyklist og hellere end gerne vil have mig boende et par dage i Zurich.

dagen op til hvor jeg skulle flyve fik jeg stortset ikke sovet, konstant renden frem og tilbage mellem sengen og toillettet udgjorde dagens motion, og selv dagens eneste lille ekskursion for at hæve penge til hostelfatter var en udfordring jeg ikke så frem til. Det var derfor med en vis spænding at jeg 5,10 satte afsted mod lufthavnen på cykel undervejs rundede jeg præcis 1000 km i Marokko og hvilken en smuk afsked.

Efter 8 timers transfer lander jeg i Zurich hvor jeg med det samme mærker den europæiske effektivitet efter i en måned at have befundet mig på afrikansk jord, paskontrollen er så hurtig overstået at der ikke når at dannes kø. Priserne her i måske verdens dyreste land er også noget ganske andet, det må jeg sande da jeg betaler 70 kr for at komme de 10 km ind til centrum af Zurich med toget.

Bliver taget godt imod af Christina da jeg finder hendes lejlighed, koldt vand et varmt bad og en omgang indisk mad, tilmed tilbyder hun at jeg kan tage hendes soveværelse så jeg kan sove så længe som muligt uden at blive forstyrret, svært ikke at blive i godt humør af denne uovertrukne gæstfrihed jeg oplever her i Zurich. Næste morgen går jeg gå jagt efter et nyt kamera efter sidste uges uheld jeg har udset mig en helt specielt et og da alle kamerabutikker synes kun at have efterfølgeren til det mit kamera alle undtagen en butik der desværre har weekendlukket så jeg tager en rask beslutning og tager istedet i biografen og ser Captain America en film jeg længe gerne vil have set, en fovirrende oplevelse med tyske og franske undertekster og engelsk tale.

Tager en stille og rolig morgen i lejligheden med praktiske gerninger at ordne, inden turen går mod pubben for at se Liverpool – Manchester City og se Paris – Roubaix. Her falder jeg i snak med engelske Peter der udover at være stor Liverpool fan også viser sig at arbejde i den biograf og var i   går aftes, vi får det meste af eftermiddagen til at gå med at se bold inden han desværre skal på arbejde. Inden han går inviterer han på en tur i biffen hvis jeg har lyst, og det kan jeg da ikke takke nej til, vælger den eneste film der ikke har den forfærdelige uvane at være synkroniseret til elendig tysk tale, filmen Noah med Rossell Crowe og rigtig hollywood udgave af bibelfortællingen om hvordan Noah redder den gode verden. Desværre en ganske forfærdelig film, hvis eneste gode punkt er at Emma Watson har en rolle.
Tilbage hos Christina har jeg lovet at lave aftensmaden der bliver et underligt miks maks af køleskabsrester der på forunderligvis ender med at smage ganske godt i sidste ende. Pakker sammen til morgendagens afgang.

Får købt præcis det kamera jeg den sidste uge har drømt om. Sidder på modsatte side af gaden på en fortovscafé og leger. Jeg har fået lov at lade batteriet op bag baren, og jeg kan ikke vente med at komme ud og skyde. Cykler afsted langs Zürich sø. De første mange kilometer går gennem dyre forstæder, der ikke er langt fra Risskov i udseende og med dyre biler. Men vejret er godt, cykelstien foran mig ledig og benene snurrer lystigt rundt.

Prøver at hilse på de forbipasserende, som jeg har gjort lystigt den forgående måned i Marokko, men ikke en eneste gang i løbet af de 50 km jeg cykler, støder jeg på et smil eller et vink. Er folk virkelig så kolde og ligeglade her i Europa, eller er Danmark og Schweiz i virkeligheden det samme land? Jeg glæder mig til at se om Italienerne, de varmblodede cykelelskende Italienere, er på samme måde, når jeg om en uges tid kommer dertil. Ud på eftermiddagen handler jeg ind i en Lidl. Det er vist slut med de små hyggelige ture hos købmanden og starten på at handle ved de store tyske discountkæder, der præger billeder indtil videre. Køber aftensmad og is og finder snart efter en hyggelig lille tætning af træer nede ad en sidevej, hvor jeg slår teltet op og spiser aftensmaden. En politibil standser 20 meter fra mig, men heldigvis smiler de bare og kører afsted igen et par minutter senere.