Amsterdam

Hvad skal man have med når man skal henholdsvis på storby ferie i Amsterdam og Arbejdsferie i bjergene nord for Barcelona og derefter direkte videre til Grønland for at arbejde 5 måneder? Svar alt for meget, men da det nu engang det der var planen. Op til dagen hvor jeg skulle afsted var det derfor temmelig kaotisk indtil min far til sidst spurgte om han ikke bare skulle komme over med Grønlandsrygsækken til København. Det var jeg ikke sen til at takke nej til og tirsdag efter arbejde gik nattoget fra Kolding til Amsterdam.

Vi kommer til at bo i kupé med den klassiske sovende japaner og andre der hurtigt vil sove. Derfor indfinder vi os hurtigt i den tilhørende spisevogn med de stereotype typer jeg altid har forbundet med togrejser, nemlig den type der står en hel aften og pudser glassene selvom de egentlig er rene.

Ankommer næste morgen ved 10 tiden direkte i Amsterdam centrum, vi har booket os ind på en husbåd, vel den eneste rigtige måde at bo på i Amsterdam. Sidder og får et par øl på anløbsbroen inden vi skal til Lana Del Rey koncert som jo egentlig er hovedmålet med turen, jeg gav min mor 2 billetter til koncerten i julegave og ved 6 tiden indfinder vi os i området omkring Heineken Music Hall hvor koncerten afholdes, på vej derud står vi åbenbart og fumler lidt med billetautomaten og for første gang viser Hollænderne deres venlighed og en ung gut hjælper os på vej med et smil.

Koncerten var både god og dårlig, god fordi hun tydeligvis har et stort talent og en håndfuld rigtig fine sange, dårlig fordi hun tydeligt var puttet ned i en kasse hvor hun ikke kan lide at være, allerede i første sang bruger hun på at skrive autografer nede ved første række mens bandet spiller omkvædet igen og igen og. Det gentager sig yderligere 2 gange under koncerten, øllene var dog til at betale og hun sang godt så alt i alt var det en fin aften der kunne have været meget bedre.

Vågner med en anelse trykken for hovedet i den trange gebys, dog intet lidt frisk luft og en havnerundfart kunne ordne. Amsterdam må være verdens bedste by til netop den disciplin med alle dens små hyggelige husbåde og kanaler. Vi ville egentlig have besøgt Anne Franks hus, men køen dertil var større end køen i Bilka en lørdag formiddag.

En af dagene tager vi det lokale tog ud til Haarlem en lille hyggelig by 15 km fra Amsterdam, her lejer vi 2 cykler og cykler af det meget udbyggede cykelnetværk der gør det til en stor fornøjelse at cykle i Amsterdam, dog er vi bestemt ikke de eneste der har fået den idé og ud på eftermiddagen vælter der med cyklister på stierne.

På de 35 km kom vi igennem alt fra Hollands svar på Vesterhavet til skov og små hyggelige landsbyer, om aftenen besøger vi en Kinesisk Restaurant kopieret efter en Restaurant i Hongkong, da vi kommer ind bliver vi sat i baren af den kinesiske Steven Seagal efter han havde i hvert fald hestehalen, nå men her i baren midt på kanalerne i Amsterdam sidder jeg så og drikker min favorit øl Tsingtao mens men små importerede kinesesere fiser rundt og knokler, for modsat i Danmark hvor der næsten ikke er at finde ægte kinesere.

Får først henvist et bord men det viser sig at der allerede sidder nogen, tilbage i baren og som undskyldning får vi en gratis øl. Får omsider et bord og bestiller en 4 retters menu bestående af dumplings, forårsruller, oksekød & suppe & pekingand, og selv på trods af den sløje dessert kan jeg uden at ryste på hovedet sige at det er det bedste Kinesiske måltid jeg har spist i mit liv.

Næste dag indlogerer vi os på det mondæne Ibis Budget hotel nær lufthavnen da jeg tidligt næste morgen skulle videre til næste eventyr Workaway2013//Barcelona .